Tradycje weselne i obyczaje ślubne.

#ŚlubnaSzkoła #ŚlubnaSzkoładlaPanienMłodych #SlubnaSzkola #101slubnychpytan

Rzeczywiście jest już tak, że w dużej mierze odchodzimy od tradycyjnych polskich ślubów. Jako Agencja Ślubna organizowałyśmy różnorodne wesela, od tradycyjnych polskich przez angielskie proste uroczystości, po wietnamskie wielkie przyjęcia. Dzięki temu mamy inne spojrzenie na organizację ślubu i wesela. Wiemy też, że nie ma jednego, prostego schematu, planu na niezapomniane ślub i wesele. Szanujemy każdy wybór naszych Par, niemniej zawsze staramy się dać konstruktywny feedback w kontekście każdej decyzji, od tego w końcu jesteśmy :)


Jeśli nie masz Agencji Ślubnej mam nadzieję, że ten tekst rozwieje Wasze wątpliwości.


Druhny na weselu.


Nie ma co ukrywać- lubimy je! Według starych tradycji druhny nosiły ten sam kolor sukni co Panna Młoda- tak jest- biały! Miały robić one tłum wokół Młodej, by odciągnąć od niej złe duchy, które miały być zdezorientowane, która z nich jest tą jedyną.

fot. Fotoroko Fotografia


Druhny na weselu nie tylko pięknie wyglądają i tworzą przepiękne tło oraz pole do popisu dla operatorów- viedo i fotografa.


Dodatkowo, druhny możesz wykorzystać do różnych zadań. W dniu ślubu jest mnóstwo małych zadań dla druhen. Czym mogą zająć się druhny?


Zadania dla druhen to:

  • zakupienie szampana i zadbanie o jego schłodzenie i kieliszki w dniu ślubu

  • zakup i przywiezienie balonów z helem do pokoju Młodych do zdjęć

  • zakup personalizowanych szlafroczków ślubnych

  • rozstawienie winietek na sali weselnej zgodnie z rozpiską

  • nawigowanie gości- np. zaproszenie do zajęcia miejsc na ceremonii

  • pomoc przy odbieraniu prezentów

  • zadbanie o kwiaty w pokoju Pary Młodej

Jeśli decydujesz się na druhny, Twój partner mógłby mieć w tej samej ilości drużbów. Dla nich mamy również znajdziemy zajęcie :)


Zadania dla drużbów to:

  • zadbanie o ciocię lub babcię, która jest sama- co jakiś czas zapytać czy nie potrzebuje czegoś z bufetu, a dla odważniejszych poproszenie do tańca! Będzie zachwycona!

  • po wręczeniu Wam prezentów trzeba będzie zanieść je z auta/miejsca wręczania do pokoju, do idealne zadanie dla facetów zwłaszcza jeśli dostaniecie ciężkie wino lub książki zamiast kwiatów

  • strzelenie tubami na wyjściu z kościoła- do tego potrzeba często silnych rąk i zrozumienia bez słów :)

  • założenie rejestracji na samochód Pary Młodej

Dodać należy również, że wybranie drużbów i druhen daje Ci możliwość wyróżnienia bliskich dla Ciebie osób. Świadek i świadkowa są jedyni, to Wasi osobiści asystenci w tym dniu, druhny mogą wiele dla Ciebie zrobić!



Witanie chlebem i solą.


Jest w naszym kraju niemal na każdym weselu. Często zdarza się już, że Pary Młode proszą o dwie wody zamiast wódki w kieliszkach przy chlebie. Nie chciałabym tutaj jednak się powtarzać i wszystko czego potrzebujesz na temat witania chlebem i solą oraz o błogosławieństwie znajdziesz tutaj.

fot. Zaradny Fotografia

Pierwszy taniec Młodej Pary


Co o tym powiesz? Wstydzisz się? Martwisz? Twój Partner nie lubi tańczyć? Boicie się, że coś pójdzie nie tak? Osobiście uważamy, że jest to piękne rozpoczęcie wesela. Nie ma chyba dla gości piękniejszej nagrody niż napatrzenie się na Wasze szczęście, a czasem przygotowywany przez wiele miesięcy układ. Jeśli boicie się pierwszego tańca, możecie zatańczyć tzn. przytulańca o gościom rozdać bańki mydlane. Dzięki temu skupią się na wypuszczaniu ich na Was, zamiast na oglądaniu tańca samego w sobie.


Dodatkowo, poproście DJ aby np. po 30 sec. zaprosił do tańca Rodziców, po kolejnych 30 sec. świadków, dalej dziadków, drużbów i druhny i na samym końcu wszystkich gości. Takie rozwiązanie nie tylko odciągnie uwagę, ale i ładnie rozpocznie taneczną część wieczoru. Więcej na temat pierwszego tańca znajdziesz tutaj oraz tutaj.


Podziękowania dla rodziców


To bardzo długi temat. Wiele z naszych Par miało skomplikowaną sytuację rodzinną- rozwiedzeni rodzice, rodzice w konflikcie, odejście jednego z rodziców w niedalekim czasie od wesela. [Mała dygresja- pamiętajcie by poinformować o takich sytuacjach Waszych usługodawców!].


W takich sytuacjach mamy różne rozwiązania np.

  • podziękowania w trakcie błogosławieństwa jeśli takie jest

  • podziękowanie w zaciszu hotelowych pokojów przed ceremonią lub gdzieś w plenerze

  • brak podziękowań w dniu ślubu

Dlaczego dziękuje się Rodzicom?


W dawnych czasach dziękowało się za zorganizowanie przyjęcia. W dzisiejszych, kiedy już bardzo często Młodzi sami finansują wesele.

Dziś jest to piękny moment, aby podziękować im za to kim jesteśmy, gdzie w życiu doszliśmy, jakimi staliśmy się ludźmi dzięki ich trudom.

Ciężko znaleść na to lepszy czas, niż wtedy kiedy rodzina i bliscy są w okół. Rodzice zawsze są wzruszeni i wdzięczni za ten moment. Na codzień rzadko mamy okazję by okazać sobie uczucia.


Toasty


To tradycja, która nie jest do końca polska i nadciąga do nas z zachodu. Na ten moment wszystkie wesela międzynarodowe, które organizujemy mają w scenariuszu przemowy i toasty. Jest kilka zasad, o których musicie wiedzieć jeśli chodzi o toasty.


Wznoszenie toastu weselnego:

  • dobry toast weselny trwa około 2-3 min

  • toasty weselne wg savoir vivre wznosi się winem, przemowę warto zakończyć sformułowaniem: wznoszę toast za Młodą Parę i podnieść wtedy kieliszek

  • 5 osób kolejno po sobie przemawiających to absolutne maximum

  • kolejność wznoszenia toastów jest kluczowa:

  1. Pan Młody- najczęściej wita gości

  2. Ojciec Panny Młodej

  3. Świadkowie

  4. Inni członkowie rodziny

Obrączki muszą być złote


Raczej nam się już nie zdarza, aby dyskutować na ten temat bo jest to rzecz gustu. Obrączka swoim kształtem miała symbolizować nieskończoność, jak doskonale wiemy to jedno się nie zmieni :) W tej chwili widziałyśmy już wszelkie możliwe wersje obrączek (nawet tatuaże w dniu ślubu!), stąd tak jak w wielu kwestiach dotyczących wesela, granicą jest Wasza wyobraźnia.

Fot. Miłosne Historie


Obsypywanie ryżem


W Polsce Młodą parę obsypywano różnym rodzajem zbóż co symbolizowało płodność i dostatek. Obrzucanie pieniędzmi natomiast miało oddzielić szlachtę od pospólstwa, które Młodą Parę obsypywało wcześniej wspomnianym zbożem.


Tradycja obsypywania ryżem wzięła się z Chin, gdzie Młodzi jedzący z jednej misy, stawali się narzeczeństwem. Ryż przyjął się na całym świecie jako symbol szczęścia, pomyślności, płodności i dobrobytu.


Pamiętaj, że obsypywanie czymkolwiek pod kościołem lub w miejscu ceremonii musi być omówione z księdzem lub managerem sali weselnej! I P.S. Ryż zostaje w sukni i włosach Panny Młodej, a niepłukany może zostawić biały pył na garniturze Młodego ;)


Wesela unplugt

Wesele unplugt to nowa tradycja! Wraz z nadejściem nowej ery wirtualnego świata i społeczeństwa przeniesionego do sieci trudno nam oderwać się od telefonów. Zamiast przeżywać, chcemy uwieczniać, by móc przeżyć później jeszcze raz. Trochę to wszystko zagmatwane, a dla starszego pokolenia niezrozumiałe.


Zachęcamy (często stawiając ładne tablice) naszych gości, by nie fotografowali w tym dniu a cieszyli się tym wszystkim co dzieje się tu i teraz. Do tego zatrudnieni są operatorzy, którzy mają za zadanie uwiecznić te chwile dla nas. Takie wesela to wielka ulga właśnie dla nich, ponieważ nie muszą się martwić o obecność w kadrze wujka z selfie stickiem, a niestety i takie kwiatki nam się zdarzały :)


Wesela tylko w sobotę


No cóż. To najwygodniejsza opcja. W piątek wszyscy jadą z pracy są zmęczeni całym tygodniem i często mają mniej sił na imprezę niż w soboty. Dodatkowym minusem jest fakt, że bardzo często sale weselne nie organizują dla takich wesel poprawin, ponieważ sobotni termin mają już sprzedany na wesele.


W roku w którym powstaje ten post, walczymy z COVID-19 i większość wesel zostało przeniesionych, odwołanych lub pomniejszonych. Przyszły rok będzie pokłosiem tego co dzieje się dziś- śluby i wesela będą organizowane w inne dni tygodnia (środy, czwartki, niedziele czy poniedziałki!). Jest to w pewien sposób uporczywe dla gości, którzy będą musieli na ten dzień wziąć sobie wolne od pracy, ale i takie wesele udało nam się organizować!


Nie chciałabym się tutaj rozwodzić na temat czegoś niebieskiego i czegoś nowego (nowych rzeczy Ci nie zabraknie w tym dniu!). I tych postów znajdziesz w sieci całe mnóstwo. Tutaj chciałam skupić się na rzeczach, o których najczęściej z Młodymi dyskutujemy.




64 wyświetlenia

JOANNA KOPIJ 730 000 859 | KAROLINA ANDRZEJAK 603 138 923

www.lily.com.plbiuro@lily.com.pl

ul. Wiszesława 21, Szczecin

Polityka prywantości.

© Lily Wedding Planner 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.